Kontrolli Eestis arvel olnud auto ajalugu

Registreerimismärgi alusel näed sõiduki andmeid ja piiranguid, lisades VIN-koodi ka omanikuvahetusi, ülevaatuseid ja liikluskindlustuse kahjusid.

Auto kontrollimine

  • 01

    Taustakontroll interneti ja registrite abiga

    Probleem

    Kasutatud autot on kindlasti kasutatud, aga kuidas? On see olnud osaline väikeses kokkupõrkes või taastatud pärast üleujutust või kindlustuse poolt majanduslikus mõttes hävinenuks ehk tootja turvastandarditele vastavaks remondiks sobimatuks tunnistamist? Kas see on olnud takso, õppesõidu- või rendiauto?

    Soovitus

    Auto ajalugu Eesti liiklusregistris näeb Maanteeameti e-teeninduse sõiduki taustakontrollis. Kui auto on pärit väljastpoolt Eestit, võib aidata VIN-koodi otsing Google’is, margiesinduses tehtav VIN-koodi põhine hooldusajaloo päring, eelmise asukohamaa liiklusregistri päring, USA autode puhul otsing lehel carfax.eu (päring on tasuline).

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      1. Küsi müüjalt auto VIN-kood ja Eestis registreeritud auto puhul ka registreerimisnumber. Kui müüja ei soovi neid avaldada, loobu edasisest. Tõenäoliselt on müüjal midagi varjata.

      2. Guugelda. Probleemsete autode puhul võib VIN-kood olla kirjas eelnenud oksjonimüügil, samuti võib turul ringlevate probleemautode kohta olla hoiatus üleval margifoorumis.

      3. Sõiduki taustakontroll Maanteeameti e-teeninduses annab  registreerimisnumbri alusel sõiduki andmed, tehnoülevaatuse kehtivuse ja piirangud, koos VIN-koodiga ka omanikuvahetuste ja ülevaatuste ajaloo koos registreeritud läbisõiduga ning info kohustusliku liikluskindustuse kahjujuhtumitest. (NB! Ei sisalda infot Eesti-sisese või rahvusvahelise tagaotsimise kohta. Paberite järgi kehtiv tehnoülevaatus ei tähenda alati, et sõiduk on ka ostuhetkel tehniliselt korras. Ei kajastu kaskokindlustuse andmed ja õnnetused, mille puhul osalised omavahel kahju hüvitamises kokkuleppele jõudsid.)

      4. Maanteeameti kodulehel on loetelu andmebaasidest kust leiab infot varastatud sõidukite kohta.

      5. Kindlasti tasub konkreetse auto ajalugu ja tüüpvigu uurida selle automargi huviliste foorumist, sealt saab head infot, mida konkreetse auto ostmisel eriti silmas pidada.

      Viited automargi huviliste foorumitesse:

      AudiBMWMazdaChryslerŠkodaMercedes-BenzSaabMitsubishiOpel CalibraOpel OmegaToyotaVolvoVolkswagen

  • 02

    Tehniline kontroll margiesinduses

    Probleem

    Auto läbikoputamisest ja loksutamisest ei piisa hindamaks kõigi komponentide seisukorda: korralik ülevaatus võtab tund-paar.

    Soovitus

    Korrasoleku kontrolliks on kindlaim viia auto lähimasse sama margi esindusse, aga abi on ka heast spetsialistist või tehnokontrollist. Küsi kindlasti vajalike tööde kalkulatsiooni ning palu uurida VIN-koodi alusel varasemate hoolduste ajalugu.

  • 03

    Tehniline kontroll ülevaatuspunktis

    Probleem

    Ülevaatus margiesinduses on mõistlik, ent võtab aega ja maksab, samuti ei pruugi kohe leida vaba aega.

    Soovitus

    Tehnoülevaatus on sageli lihtsaim, kiireim ja odavaim viis auto müügieelseks kontrolliks.

    Tehnoülevaatusel kontrollitakse veermiku korrasolekut, tulesid, heitgaase ehk auto vastavust kehtivatele tehnonõuetele. See ei anna aga vastust küsimusele, mida peaks selle auto puhul järgmise aasta jooksul tegema, samuti ei tuvastata vigu, mis võivad olla salvestatud auto ajus. Tehnoülevaatuspunkti kasutamisel vali see ise: on esinenud juhtumeid, kus müüja mängib ülevaatajaga kokku.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Eesti sõidukitele kehtivad tehnonõuded näevad suures osas ette, et sõidukid peavad vastama tootja poolt ettenähtule. Kõikide lisaseadmete kohta saab tehnoülevaatajalt küsida, kas tehtud muudatused on lubatud ja kas seoses sellega võib tekkida tulevikus tehnoülevaatusel probleeme. Näiteks võib küsida, kas sõiduki küljes olevad valgustusseadmed on legaalsed ja nõuetekohaselt paigaldatud.

      Ülevaatuspunktide kontaktid Maanteeameti veebilehel.

  • 04

    Ülevaatus

    Probleem

    Hea välimusega läikival sõidukil võib olla silmaga mittenähtavaid puudusi. Halvasti taastatud, õnnetusse sattunud sõidukil võivad olla jäänud parandamata silmaga nähtamatud komponendid.

    Soovitus

    Vaata sõiduk visuaalselt üle hästi valgustatud tingimustes, et näha võimalikke väliseid kerevigastusi, roostekahjustusi, aknaklaaside, valgustusseadmete ja rehvide seisukorda. Sõidukis kasutatava elektroonika korrasolekut saad hinnata, vaadates, kas armatuurlaua märgulambid põlevad.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Autot üle vaadates pööra tähelepanu kolmele põhiasjale: auto üldine seisukord (kontrolli ka tagurduskäiku, seisupidurit ja kõiki elektriseadmeid), dokumendid ja võimalik avariilisus. Jälgi sõiduki kulumisastet. Autot üle vaadates kontrolli kõigi seadmete tööd: aknatõstukid, katuseluugid, kõigi uste avamine, konditsioneer jne. Tihtilugu on ka väikese esmalt ebaolulise funktsiooni korda tegemine suhteliselt kulukas.

      Kõige ohtlikum on siiski peidetud avariilisus: osava töö puhul ei pruugi seda olla lihtne avastada ka margiesinduses.

       

  • 05

    Proovisõit

    Probleem

    Loksutamine ja vaatlus ei anna aimu auto tegelikust käitumisest teel. Ära lase automüüjal pugeda puuduva kindlustuse taha: kasutatud autot lihtsalt ei osteta ilma proovisõiduta.

    Soovitus

    Lepi kokku võimalikult pikk proovisõit, et saaks sõita ka maanteel suurematel kiirustel. Nii tulevad välja võimalikud probleemid: kas kõik käigud lähevad sisse; võimalik müra ja vibratsioon; kas auto kisub ühele poole, ujub teel, undab jms. Autoostu plaanides tee proovisõidud kindlasti mitme autoga: kui oled aastaid vaid ühe autoga sõitnud, on uus auto alguses niivõrd erinev, et Sa ei suuda detailidele tähelepanu pöörata.

  • 06

    Keritud läbisõidumõõdik (hodomeeter)

    Probleem

    Enamus Eestis müügilolevatest autodest on odomeetri  näidu muutmise tõttu “läbi sõitnud vaid” 200 000 km, sõltumata vanusest.

    Soovitus

    Võrdle sarnaste autode hindu ja läbisõite näiteks Saksamaa ja Soome automüügilehtedel (www.mobile.de, www.autoscout.de, www.nettiauto.fi). Autot hinnates pea meeles, et autol vananevad kõik detailid. Auto tegelikust läbisõidust annavad märku pisidetailid: kulunud iste, rool, käigukang, pedaalid ja igasugused juhtnupud. Auto tegeliku vanuse hindamisel pööra tähelepanu komponentidele, mille ülesputitamine müügi eel on vähem tõenäoline, näiteks gaasi- ja piduripedaali kulumine. Kuna sõidukid käivad hoolduses enamjaolt iga kindla läbisõidu tagant, siis tasub uurida näiteks margiesindusest, kas on infot sõiduki hooldusajaloo kohta. Ka Eestis tehtud tehnoülevaatustel märgitakse üles sõiduki läbisõidumõõdiku näit, seda näeb Maanteeameti e-teeninduses sõiduki taustakontrollis.

  • 07

    Tüübikinnituse olemasolu

    Probleem

    Eestis sõidukitele kehtivad tehnonõuded näevad suures osas ette, et sõidukid peavad vastama tootja poolt ettenähtule. Kindlasti pööra sõidukit ostes eelnevalt tähelepanu selle valgustusseadmetele, väljalaskesüsteemile, istmetele, turvavöödele jms, veendumaks, et sõidukit ei ole muudetud määral, et see ei vasta enam Eesti tehnonõuetele.

    Soovitus

    Pisimuudatused pole probleem, aga turul liigub ka olulisel määral ümber ehitatud autosid. Näiteks halogeentulede asemele pandud ksenoonkomplekt tõstab näiliselt auto väärtust, ent ülevaatuselt sellega läbi ei saa.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      On ka sõidukeid, mis on küll Euroopa päritolu ja vastava tüübikinnitusega (EÜ tüübikinnitus), kuid komplekteeritud ja mõeldud kasutamiseks vasakpoolse liiklusega riikides (nt Suurbritannia), nii et sõiduki rool asub paremal. Selliseid sõidukeid pole võimalik tavaolukorras Eestis registreerida.

      Loe tüübikinnituse kohta lähemalt Maanteeameti kodulehel.

  • 08

    Võltsitud hooldusraamat

    Probleem

    Autode hooldusraamatute blankette on võimalik internetist osta. Hankides lisaks ka mõned templid, on lihtne panna kokku võltsitud hooldusraamat.

    Soovitus

    Ära usalda auto hooldusraamatut. Auto läbisõitu võiksid tõendada mitmesugused kuluarved teeninduse, vahetatud varuosade ja remondi kohta. Põhiline kontroll tee ikkagi margiesinduses, osa automarkide puhul pääseb esindus ligi ka tegelikule hooldusajaloole.

  • 09

    Esimene hooldus kasutatud autole

    Kui soovid osta kasutatud auto ja ostes on väikegi kahtlus auto õige läbisõidu või hoolduse osas, siis arvesta kindlasti sõiduki hinnale juurde suurhoolduse kulud ja lase autoteeninduses vahetada õli, filtrid ja rihmad (ka hammasrihm). Kuigi hammasrihma vahetus on üks suurimaid hoolduskulusid, siis selle purunemise korral vajab mootor heal juhul ainult kapitaalremonti.

Auto müüjaga seotud nipid

  • 01

    Kontrolli, kes on auto tegelik müüja

    Probleem

    Paljud automüügiplatsid on automaaklerid: auto on komisjonimüügis. Müüja on eraisik, kelle vastutus on oluliselt piiratum ja hilisemate probleemide korral on ainus lahendus pikk kohtutee. Kui eraisik pakub platsil või internetis mitut autot, võib tegu olla nii-öelda sarimüüja taha varjuva firmaga, mis sellisel moel vastutusest ja maksudest kõrvale hiilib.

    Soovitus

    Kontrolli, kes on auto tegelik müüja, kas ettevõte või eraisik. Kontrollitud ajalooga auto ost otse omanikult võib olla väga hea tehing, aga tihti on tegu just sellise vastutusest kõrvalehiilimise mänguga. Kohe alguses tasub välja selgitada müüja ning lõpuks pabereid vormistades üle kontrollida, et nii lepingu teine pool kui raha saaja tõesti algsele kokkuleppele vastaksid.

  • 02

    Ununevad kokkulepped

    Probleem

    Müügi käigus lubatu kipub pooltele erinevalt meelde jääma. Kas varustuse hulgas olid tõkiskingad ja tulekustuti, kas istmesoojendus töötab või vajab remonti, kes katab transpordi- ja kindlustuskulud, samuti sõiduki registreerimistasud.

    Soovitus

    Sõlmi alati kirjalik ostu-müügileping kahes eksemplaris, kus on fikseeritud auto müüja, hind, sõiduki andmed, lisavarustus ja seisukord, läbisõidu näit. Lisaks tuleks lepingusse kirja panna kõik, milles ostja ja müüja on kokku leppinud. Jälgi, et oleksid müüjalt saanud kogu auto tehnilise seisukorraga seonduva teabe kirjalikult, sest suulist teavet on hiljem väga raske tõendada. Korralikud müüjad koostavad alati sõiduki loovutamisel ka sõiduki üleandmis-vastuvõtmisakti.

    Vaata: Ostu-müügilepingu näidisvorm

  • 03

    Järjestikused ostu-müügitehingud

    Probleem

    Auto võib olla liikunud müüjalt ostjale ja sellelt järgmisele ilma vahepealsete muudatusteta autoregistris, tekitades pika vastutusahela, mille lahtiharutamine võib osutuda keeruliseks.

    Soovitus

    Kontrolli registreerimistunnistusel olevate andmete vastavust tegelikule müüjale ning kui auto on liikunud käest kätte, siis ka kõigi järjestikuste lepingute olemasolu ja nimede-numbrite klappimist. Vältimaks puuduvast või vigasest lepingust tingitud probleeme, tasub rahalised toimingud teha alles pärast registritoimingute õnnestumist.

  • 04

    Kaduvad firmad

    Probleem

    Auto hinna võib soodsaks muuta käibemaksupettus või ärisse sisse rehkendatud kiire pankrot, mille järel pole vaja tegeleda endiste klientide pretensioonidega.

    Soovitus

    Kontrolli alati müüja tausta, sest viisaka nime ja reaalse registreerimisnumbriga ettevõte võib mõne kuu pärast olla tegevuse lõpetanud. Ohu märgid on äsja asutatud firmad, minimaalne omakapital, palju äriregistris tehtud muudatusi, maksuvõlg. Kontrolli siit:

Müügitaktika

  • 01

    Millal maksta?

    Probleem

    Autoostu vormistamiseks võib piisata poolte allkirjastatud ostu-müügilepingust: põhimõtteliselt võib parklas käed lüüa, dokumendipaki raha vastu vahetada ja autosse istuda. Kui dokumendid aga puudulikuks osutuvad, ei õnnestu autot uue omaniku nimele registreerida: autoregistrikeskuses võib ilmneda tühistatud ülevaatus, mitme järjestikuse omanikuvahetuse käigus paberitesse sattunud mittevastavus jne.

    Soovitus

    Sõlmi alati kirjalik ostu-müügileping kahes eksemplaris kus on fikseeritud auto müüja, hind, sõiduki andmed, lisavarustus, seisukord, läbisõidu näit ning soovitavalt tasu pangaülekandega. Turvalisem ja soodsam viis omanikuvahetust registreerida on Maanteeameti e-teeninduses.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Jälgi, kes on raha saaja: kas lepingus olev isik ja müüja on ikka samad. Kui teed makse siiski sularahas, siis võta kindlasti makset tõendav dokument. Sularahatehing ei pea tähendama petuskeemi, kuid suurendab kindlasti riske.  Sularahatehing peab olema fikseeritud ka paberkandjal/lepingus/makset tõendaval dokumendil.

      Lisaks tuleks lepingusse kirja panna kõik, milles ostja ja müüja on kokku leppinud. Korralikud müüjad koostavad alati sõiduki loovutamisel ka sõiduki üleandmis-vastuvõtmisakti.

      Tähelepanu! Maanteeamet ei uuri auto registritoimingute tegemisel auto ajalugu, kuna selleks pole tal seadusest tulenevat kohustust, seega lasub kogu vastutus ostjal.

  • 02

    Meil on täpselt Sinu soovidele vastav auto

    Probleem

    Kogemustega automüüja uurib Sinu senist autoeelistust ja kohandab oma müügijutu sellest lähtuvalt, tuues esile võimalikult palju omadusi, mis võiksid just Sulle sobida. Inimaju jaoks on argumentide hulga üle lihtsam arvet pidada kui iga üksiku olulisust kaaluda ja võrrelda. Samuti kipuvad nii meelest minema veel kodus olulisena tundunud pisiasjad.

    Soovitus

    Vaata autod üle ning pane kodus rahulikult kokku nimekiri nende eelistest ja puudustest. Kontrolli see uuesti hommikul puhanud peaga üle ehk loo endale olukord, kus saad rahulikult võrrelda. Tark väejuht ei lase vastasel lahinguvälja valida.

  • 03

    Selle auto vastu on palju huvi tuntud

    Probleem

    Automüüja jaoks on oluline alustatud müügiprotsess lõpule viia ning lihtne nipp on tekitada näiline defitsiit: tegemist on väga hea autoga, teist sellist niipea ei tule, mitmed on huvi tundnud, auto on broneeritud. See sunnib Sind kiirustama ja vähem kaalutledes otsust tegema.

    Soovitus

    Võta tempo maha, jäta endale aega otsust kaaluda. Autosid müüakse ka homme ja kahe kuu pärast ning selle aja jooksul kujuneb Sul ka arusaamine sellest, mis võiks olla hea pakkumine.

  • 04

    Ära reeda oma rahakoti suurust

    Probleem

    Automüüja jaoks tähendab iga müük teenistust ning teades saadaolevat rahahulka, on lihtsam Sind suunata ja oma kasumit optimeerida. Hea müügimees vastab hinnajärku kuuldes küsimusega “… ja kuni?”, mis paneb ostja sageli ütlema välja ja mõttes omaks võtma algselt plaanitust suurema numbri.

    Soovitus

    Sina võrdled autosid ja hindu, mitte müüja. Mõistlik on mainida umbkaudset hinnavahemikku, aga jätta täpsem otsustamine endale kodutööks.

  • 05

    Ära armu hinda

    Probleem

    Numbreid on lihtsam võrrelda kui suurt hulka eriomadusi, seda eriti tehnika puhul, kus kõik parameetrid on omavahel seotud. Head hinda tahab meist igaüks ja kuuldes numbrit, mis lööb konkurente pika puuga, taanduvad tihti ülejäänud eelised.

    Soovitus

    Ära lase hinnanumbril enda üle võimust võtta: kui hind tundub liiga hea, et tõsi olla, siis harilikult on kusagil konks, mille otsa Sind püütakse. Tuleta meelde, mida enne ostma tulekut oluliseks pidasid.

  • 06

    Suhtu skeptiliselt eripakkumistesse

    Probleem

    Väldi müügiplatsil tehtud nii-öelda eripakkumisi, kuna need on alati seotud suurema riskiga.

    Soovitus

    Üldjuhul müüakse eripakkumistega autosid, mille puhul võib põhjalikum eelkontroll paljastada ebameeldivaid üksikasju.

  • 07

    Ära mine kaasa müüja ettesöödetud mõtetega

    Probleem

    Kujutle end järgmises vestluses.

    “Soovite turvalist autot?” – “Jah.”
    “Mis samas võtaks vähe kütust?” – “Jah.”
    “Väike mõlk pole ju tegelikult probleem?” – “Ei ole.”

    Soovitus

    Selliste teemade ettemängimisega on müüja tõstnud need olulisemaks Sul endal mõttes olnud küsimustest ning lisaks harjutanud Sind temaga nõustuma, kehtestades end autoriteedina.

    Ära mine kaasa teise poole müügitaktikaga: pea meeles endale olulisena tundunud küsimusi ja uuri nende kohta.

  • 08

    Otse Saksamaalt / Hispaaniast / Prantsusmaalt

    Probleem

    Välismaa inimesed on kindlasti soliidsed, sõidavad autoga ettevaatlikult ja säästlikult ning kogu sullerdamine toimub äärmisel juhul meie õue peal – sellist mõtet püüavad meis tekitada pakkumised otse Saksamaalt jne.

    Soovitus

    Osavaid meistrimehi ja avariilisi autosid leiab kõikjalt. Pelgalt auto päritolu või selle Sinu silme all treileri pealt mahaveeretamine ei vähenda vajadust teha põhjalik kontroll.

  • 09

    Kas see on ikka sama auto ja müüja?

    Probleem

    Internetiportaalis huvipakkuvana tunduva lisavarustusega auto võib platsil osutuda pelgalt vaadatu sarnaseks, sest kogemata või tegelikult tahtlikult on läinud kirja teise auto lisavarustus, esitletakse sarnast autot või satub allkirjastamisele vale dokumendipakk.

    Soovitus

    Kontrolli, kes on auto tegelik müüja.

    Veendu, et numbrid klapivad, seda nii reklaamis, autol kui ka dokumentides. Kontrolli müüja isikut (pildiga dokument), tema seotust müüva firmaga (lepingu allkirjastaja peab olema kirjas firma B-kaardil, kontrolli seda äriregistrist tasuta lihtpäringuga.

Auto ostmine välisriigist

  • 01

    Auto registri-, ajaloo- ja tehnoülevaatuse päring välisriigis

    Probleem

    Euroopas puudub ühtne autoregister, sõiduki ajalooga tutvumiseks on võimalik kasutada asukohamaa registrit, mis toimib harilikult vaid kohalikus keeles. Autoregistrid võivad anda infot autole seatud piirangute ja tasumata maksude kohta, kuid ei sisalda üldjuhul infot varastatud ja tagaotsitavate autode kohta – ainus võimalus seda kontrollida on pöörduda vastava riigi võimuorganite poole.

    Soovitus

    Euroopa Liidu liikmesriikide sõidukite info ja tehnoülevaatuste kehtivuse päringud:

  • 02

    Välisriigist ostetud kasutatud sõidukite maksustamine

    Probleem

    Kasutatuks loetakse sõidukit, mille esmaregistreerimisest on ostmise hetkeks möödas rohkem kui 6 kuud ja mis on sõitnud rohkem kui 6000 km. Teisest Euroopa Liidu liikmesriigist soetatud kasutatud sõiduki Eestisse toomisel eraisik käibemaksu tasuma ei pea, väljastpoolt Euroopa Liitu tuues tuleb tasuda käibe- ja tollimaks.

    Soovitus

    Eraisikud peaksid tähele panema, et kui nad toovad või vahendavad välisriigist autosid kasumi teenimise eesmärgil, on see nende jaoks ettevõtlus, mis tuleks registreerida (kas FIE või juriidilise isiku vormis), ning ettevõtlusest saadud tulult tuleb tasuda maksud vastavalt ettevõtluse liigile.

  • 03

    Kõigi vajalike dokumentide olemasolu

    Probleem

    Välisriigist autot ostes on oluline jälgida nii kõigi Eestis arvelevõtmiseks vajalike dokumentide kui ostu vormistamiseks ja ajutiste transiitnumbrite saamiseks vajalike dokumentide olemasolu.

    Soovitus

    Ära mine lubaduste õnge, et dokumendid saadetakse Sulle tagantjärele! Välismaalt vahendajalt ostmisel tee enne ostu kindlaks, kas vahendajal on olemas volitused auto edasimüügiks ja kuidas jaguneb vastutus võimalike probleemide korral Sinu ja vahendaja vahel.

    Eestis arvelevõtmiseks on Maanteeameti liiklusregistri büroole vaja esitada:

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      • ostu-müügileping, milles müüja isik vastab sõiduki dokumentides olevale omanikule (või ostu-müügilepingute jada alates registreerimistunnistusel olevast isikust)
      • sõiduki registreerimistunnistus (mitmes riigis, nt Saksamaal, Soomes, Rootsis, on see kaheosaline, nõutavad on mõlemad osad)
      • uue sõiduki puhul vastavustunnistus
      • sõiduki VIN-kood ei tohi olla rikutud, võltsitud, mitteloetav või mittetuvastatav – kontrolli kindlasti eri asukohtades olevate VIN-koodide vastavust!

      Auto ostmisel juriidilisele isikule võib transiitnumbrite saamiseks olla nõutav Eesti äriregistri väljavõte, millelt nähtub esindusõigus ja vajadusel volitus (tehingutegemise riigile sobilikus keeles). Kui tehing soovitakse Eesti käibemaksukohustuslase poolt teha ilma käibemaksuta, kaasneb sageli põhjalikum protsess ostja tausta ja käibemaksukohustuse kontrolliks.

  • 04

    Tüübikinnitus ja üksiksõidukikinnitus

    Probleem

    Eestis registreeritaval sõidukil peab olema EÜ tüübikinnitus, mis näitab, et sõiduk on ehitatud kooskõlas Euroopa Liidu ohutus- ja keskkonna nõuetega. Kui sõidukil EÜ tüübikinnitust ei ole, tehakse igale konkreetsele sõidukile üksiksõiduki kinnitus, mille käigus veendutakse sõiduki vastavuses Euroopa standarditele.

    Soovitus

    EÜ tüübikinnituse olemasolu on kõige lihtsamini tuvastatav tehase andmesildi vaatlusega. Kogusõiduki tüübikinnituse tähistus koosneb neljast osast, mis on üksteisest eraldatud tärniga (andmesildile kantakse viimasel ajal kolm esimest osa). Tähistuse alguses on alati väiketäht “e”, millele järgneb EÜ tüübikinnituse andnud liikmesriigi eraldusnumber.

    Näidisel on selleks tähistuseks “e1”, mis näitab, et tüübikinnitus on väljastatud Saksamaal:

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

       Tootja nimetus Tootja nimetus
       EÜ tüübikinnituse number EÜ tüübikinnituse number (algab alati väikese e-tähega)
       VIN-kood VIN-kood
       Sõiduki täismass Sõiduki täismass
       Autorongi täismass Autorongi täismass
       Teljekoormused Teljekoormused (telgede järjekorras eestpoolt tahapoole)

       

      Mõned Euroopa riigid ei kuulu Euroopa Liitu (nt Šveits, Norra), mistõttu ei pruugi sealsed sõidukid omada EÜ tüübikinnitust. Siinkohal on tihti abi ametlikest margiesindustest, kes sõiduki nõuetele vastavust kinnitada saavad.

      Loe täpsemalt Maanteeameti veebist:

       

  • 05

    Ostetud autoga Eestisse sõit

    Probleem

    Euroopa Liidu riigist ostetud sõidukiga võib seniste numbrimärkidega sõita Eestisse. Teise riigi registrist mahavõtmine toimub automaatselt koos registreerimisega Maanteeameti liiklusbüroos. Paraku ilmnevad sellisel puhul võimalikud sõiduki registreerimist takistavad probleemid alles Eestis.

    Soovitus

    Soovitame auto kohe ostu järel välisriigi registrist maha võtta, varustada ajutiste transiitnumbritega ja teha kõigis teele jäävates riikides kehtiv liikluskindlustus. Kui transiitnumbrite ja kindlustuse kehtivus on piisav, võib autoostu ühendada puhkusereisiga, st Eestisse ei pea sõitma lühimat teed mööda, samuti võib sõita kaugemale ning läbida osturiiki ka tagasiteel.

  • 06

    Ostmine eraisikult ja eraisikust ostja käsitlemine ettevõtjana

    Probleem

    Ostes auto eraisikult, ei laiene tehingule tarbijakaitsereeglid, sest tegemist ei ole kaupleja ja tarbija vahel sõlmitud lepinguga. Kuigi eraisikult ostes saab auto odavamalt kätte, on ettevaatuse mõttes kindlam tehinguid sõlmida automüügifirmadega, mille puhul kehtivad kindlad reeglid müüja vastutuse kohta.

    Soovitus

    Saksamaal on esinenud juhtumeid, kus müüjad püüavad vastutust vältida ja kirjutavad lepingus ostja nime ette Händler (kaupmees), Autohändler (autokaupmees) või Händlergeschäft (äritegevus) või Firma. Sellise ebaausa tingimuse eesmärk on luua olukord, kus kahe juriidilise isiku vahel sõlmitud tehingu korral ei kehti tarbijakaitsereeglid ning tarbijakaitse ei saa probleemide korral sekkuda ega aidata.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Väljend Im Kundenauftrag osutab sellele, et kauplus müüb autot kellegi teise ülesandel. Siin võib peituda risk, et kauplus müüb autot eraisiku ülesandel ja sellisele tehingule, kus osapoolteks on kaks eraisikut, ei laiene tarbijakaitse reeglid.

      Ettevaatlik tuleks olla ka sõprade või tuttavate kasutamisega proovisõidu tegemisel või müüjaga kokkulepete sõlmimisel ja tingimustega tutvumisel, sest hooletut tuttavat ei saa vastutusele võtta.

  • 07

    Ostmine internetist

    Probleem

    Ostes auto interneti vahendusel juriidilise isiku käest, sõlmitakse müügileping interneti või faksi teel ja auto saadetakse ostjale ilma ostjapoolse ülevaatuse või proovisõiduta. Seda ostmisviisi võib pidada väga riskantseks, eriti juhul, kui auto eest tuleb ette maksta.

    Soovitus

    Euroopa Liidus on tarbijal sidevahendite abil sõlmitud lepingu puhul õigus 14 tööpäeva jooksul kaubast loobuda.

    Enne auto ostmist interneti vahendusel:

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      • Loe koduleheküljel läbi kõik ostutingimused, garantiid puudutav teave ning kontrolli, kas müüja kohta esitatud kontaktandmed on tõesed, st kas e-posti aadressile vastatakse, telefoninumbrid kehtivad jne. Veendu, et kõik kodulehel esitatud müügitingimused kajastuks hiljem ka sõlmitud müügilepingus. Vaid e-posti teel laekunud kinnitusest või teabest garantii või muude ostutingimuste kohta ei piisa.
      • Võimalusel ära maksa auto eest enne, kui oled seda oma silmaga näinud. Kindlasti ei tasu maksta auto eest nõutavat summat täies mahus ette. Kui võimalik, kasuta sellist maksesüsteemi, kus raha kantakse müüjale üle alles pärast auto ostjani jõudmist.
      • Kontrolli esmalt, kas transpordifirma, mille kaudu lubatakse auto Sinuni transportida, ka tegelikult eksisteerib. Ole valvas müüja suhtes, kes pakub auto transportimist enda firma kaudu.
      • Jälgi ametlikke autoturge ning võrdle hindu. Ära lange pakkumiste lõksu, mis tunduvad liiga head, et tõsi olla.
      • Võimaluse korral sõida isiklikult autot üle kontrollima.

      Ettevaatust raha ülekandmisel firma Western Union kaudu!

  • 08

    Lisakulud

    Probleem

    Pea silmas, et auto maksumusele lisandub veel kulusid, näiteks transpordi- ja kindlustuskulud, samuti sõiduki registreerimistasud. Väljastpoolt Euroopa Liitu ostes tuleb tasuda tolli- ja käibemaks.

    Soovitus

    Näiteks autoostu vormistamisega seotud kulud Saksamaal:

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      • transiitnumbrite vormistamine ja valmistamine – u 60 €
      • kindlustus 2 nädalaks – u 80 € (ADAC)
      • paberite vormistamise ajakulu – u 1 päev (arvestada, et ametiasutused on avatud üldjuhul ennelõunal)
      • üksikkinnituse tasu (Eestis, vaja USAst toodud autodele), vajadusel tulede ümberehitus, testimine
  • 09

    Lepingutega seotud riskid

    Probleem

    Tavaliselt kasutavad vahendajad standardlepinguid, mis on vastava maa keeles ning sisaldavad hulgaliselt informatsiooni, millest olulise leidmine võib esmakordse tehingu puhul keeruliseks osutuda.

    Soovitus

    Enne allkirjastamist tuleb leping hoolega läbi lugeda ning kõik standardlepingule lisatu endale selgeks teha ja ära tõlkida. Kõik suuliselt või e-posti teel antud lubadused ning kokkulepped tuleb kirjalikult vormistada ka lepingus.

    Näited:

  • 10

    Müüja vastutus ja vabatahtlik garantii

    Probleem

    Seadusest tuleneb müüja vastutus: kui auto on ostetud Euroopa Liidu liikmesriigi autokaupluses ehk müügileping sõlmitud juriidilise isikuga, on müüja kauba eest vastutav vähemalt Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiivi 1999/44/EÜ kohaselt.

    Soovitus

    Kasutatud auto puhul võib müüja vastutuse aeg olla lühem kui uute autode puhul nõutud kaks aastat, kuid mitte lühem kui aasta. Nii ongi näiteks Saksmaal kehtestatud kasutatud autode ostmisel tarbija õigus 1 aasta jooksu esitada auto kvaliteedi suhtes pretensioon, eeldusel, et ilmnenud viga oli olemas juba auto üleandmisel.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Vabatahtlik garantii – kasutatud autodele ei pea müüja andma garantiid. Kui aga müüja pakub kasutatud autole täiendavalt ka garantiiaega, tuleb kindlasti täpsustada, kes on kohustatud teostama garantiiremonti ja kuidas on lood selle garantii territoriaalse ulatusega ehk mis tingimustel garantii kehtib. Jälgi, et garantii oleks kirjas müügilepingus või garantiitunnistusel.

  • 11

    Kaebuste esitamine ja vaidluste lahendamine

    Probleem

    Kui peaks juhtuma, et ostetud kasutatud autol ilmnevad vead (halvimal juhul juba enne ostetud autoga koju jõudmist), tuleb viivitamatult, kuid mitte hiljem kui 2 kuu jooksul vea avastamisest, teha müüjale kirjalik kaebus, milles esitada lisaks probleemi kirjeldusele ka omapoolne selgelt väljendatud nõue.

    Soovitus

    Juriidilisest isikust müüja on tekkinud vea eest vastutav, kui viga ei ole tarbija poolt põhjustatud ning oli eelduste kohaselt olemas juba müügihetkel. Ilmnenud veast tuleks müüjat teavitada enne seda, kui olete autot remontinud (kui just auto viga ei ilmnenud teel olles või kohene parandamine oli vältimatu).

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Tekkinud puuduse hindamisel ei saa lähtuda uuele autole esitatavatest nõuetest, sest kasutatud autol võivad esineda kulumisest tekkinud vead, millele auto müüja vastutus ei laiene. Olukorra hindamisel tuleks võtta arvesse auto vanust, läbitud kilometraaži, nõutud hinda, remondikulusid ja ka seda, kui palju aega on kulunud ostutehingu sõlmimisest.

      Kui olete veendunud, et viga oli autol juba selle müümisel ja selle eest vastutab müüja, saab esmajärjekorras nõuda müüjalt vea parandamist. Kuna piiriüleste ostude puhul on see küllaltki komplitseeritud, võiks lahenduseks olla müüja poolt parandamiseks tehtud kulutuste hüvitamine. Vea parandamise kõrval on muudeks võimalikeks müüja tegutsemisvariantideks kauba vahetamine korrasoleva kauba vastu, hinna alandamine või tehingu tühistamine. Lahendus oleneb konkreetsest juhtumist ning kokkuleppest, samas tuleb ülepiiriliste autoostude puhul tunnistada, et positiivseks võib pidada juba seda, kui müüjat suudetakse veenda selles, et autol on viga olemas, ja antakse müüjale võimalus ise välja pakkuda sobiv tegutsemisviis olukorra lahendamiseks.

Jaga kogemusi

„Siin saad teistega oma kogemusi jagada ja neid ebameeldivatest vahejuhtumitest teavitada. Tea, et siin välja toodud juhtumeid ei võta ametid automaatselt menetlusse! Tähelepanu! Kõik siin lehel toodud postitused on selle autori mõtted ning veebikeskkonna haldaja neid ei toimeta. Jätame endale õiguse eemaldada solvavad, rassistlikud, pahatahtlikud ja muudmoodi sobimatud kommentaarid“